Bouw aan een sterk werkgeversmerk

Structurele zichtbaarheid in de vorm van een sterk werkgeversmerk is noodzakelijk om voldoende nieuwe en passende medewerkers te vinden. Besteed je geen aandacht aan je merk? Dan kan het knap lastig worden om vacatures duurzaam in te vullen. In dit artikel geven we je praktische tips en tricks om te bouwen aan een sterk werkgeversmerk.

Wat is een werkgeversmerk?

Een sterk werkgeversmerk is een aantrekkelijk en onderscheidend imago dat je als werkgever hebt bij je huidige en potentiële medewerkers. Het laat zien wat je te bieden hebt, waar je voor staat en wat je cultuur is. Een sterk werkgeversmerk helpt je om talent aan te trekken, te behouden en te motiveren.

Om een sterk werkgeversmerk te bouwen, moet je in de basis de volgende stappen volgen:

  • Breng je employer value proposition (EVP) in kaart: wat zijn de unieke voordelen en kenmerken van werken bij jouw bedrijf?
  • Creëer een authentiek en consistent verhaal: vertel je EVP op een manier die past bij je identiteit, missie en visie.
  • Communiceer je verhaal via verschillende kanalen: maak gebruik van je eigen (werken-bij)site, social media kanalen, vacatureteksten, video's, events, etc. om je werkgeversmerk te versterken.
  • Wees structureel zichtbaar op de arbeidsmarkt en meet en evalueer je resultaten om eventueel bij te kunnen sturen.

Wat zijn de uitdagingen bij het bouwen van een sterk werkgeversmerk?

Ondanks dat de stappen hierboven misschien simpel klinken, is het niet gemakkelijk om een sterk werkgeversmerk te bouwen. Het vereist een duidelijke visie, een consistente boodschap, een doelgerichte strategie en een langetermijninzet. Veel bedrijven lopen tegen de volgende uitdagingen aan:

  • Ze weten niet wat hun unieke toegevoegde waarde is als werkgever, of hoe ze die kunnen overbrengen aan potentiële kandidaten.
  • Ze hebben geen helder beeld van hun doelgroep, hun wensen, behoeften en drijfveren, of hoe ze die kunnen bereiken en aanspreken.
  • Ze gebruiken geen effectieve kanalen en middelen om hun verhaal te vertellen, of ze doen dat op een manier die niet aansluit bij hun identiteit en cultuur.
  • Ze meten niet wat het resultaat is van hun inspanningen, of ze doen dat op basis van verkeerde indicatoren, waardoor ze geen inzicht hebben in hun return on investment of mogelijke verbeterpunten.
  • Ze besteden te weinig tijd, geld en aandacht aan hun werkgeversmerk, of ze zien het als een eenmalig project in plaats van een continu proces.

Met een sterk werkgeversmerk kun je je als bedrijf onderscheiden op de arbeidsmarkt, meer en betere kandidaten aantrekken, het personeelsverloop verlagen en de medewerkerstevredenheid verhogen. Maar waar en hoe start je? Wij helpen je graag! Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.